Europa i Niedźwiedź - Andrzej de Lazari, Oleg Riabow, Magdalena Żakowska.
![](assets/media/Wydawnictwa/Publikacje_wlasne/europa_i_niedzwiedz.png)
Książka zawiera niemal 300 barwnych ilustracji przedstawiających wizerunek rosyjskiego niedźwiedzia od czasów najdawniejszych aż po współczesne.
Niedźwiedź jako symbol Rosji jest zachodnim osiemnastowiecznym wynalazkiem. Zawarło się w nim barbarzyństwo, agresja, okrucieństwo, lenistwo. Wizerunek Rosji-niedźwiedzia określał i określa granice „świata cywilizowanego”, sprzyja kształtowaniu świadomości „europejskiej”. Budząc strach, pomaga uzasadnić określoną politykę zagraniczną wobec ZSRS i Rosji. Celem książki jest zbadanie semiotyki wizerunku rosyjskiego niedźwiedzia w Rosji i kulturach europejskich oraz etapów jego rozwoju. Autorzy spróbowali prześledzić wpływ niedźwiedziej metafory na postrzeganie Rosji w świecie, a także sposób, w jaki wykorzystuje się go do legitymizacji lub delegitymizacji rosyjskiej władzy oraz w polityce rosyjskiego nacjonalizmu.
"Rosyjski niedźwiedź pozostał bodajże ostatnim zwierzęciem z bogatego jeszcze 70 lat temu bestiariusza europejskich państw. Trudno znaleźć w nim dziś brytyjskiego lwa czy walecznego francuskiego koguta, co najwyżej mówić można o nieruchawym byku Unii Europejskiej. I właśnie ta druga okoliczność, ironiczne obchodzenie się przez Europejczyków z własnym wizerunkiem, pozwala przypuszczać, że również niedźwiedź jako symbol Rosji traktowany bywa przez nich z przymrużeniem oka, a niekiedy z ukrytą nostalgią za czasami, gdy inne państwa europejskie również potrafiły pokazać pazur" - tłumaczy prof. de Lazari.
Pozycję można zakupić wypełniając formularz zamówienia (Formularz zamówienia), książka jest również dostępna w większych księgarniach w Polsce, zarówno stacjonarnych, jak i internetowych.
Publikacja jest również dostępna w formie eBooka na stronie internetowej www.virtualo.pl
Pozycję można zakupić wypełniając formularz zamówienia (Formularz zamówienia), książka jest również dostępna w większych księgarniach w Polsce, zarówno stacjonarnych, jak i internetowych.
Informacje szczegółowe:
Wydanie: pierwsze
Data wydania: 2013
Oprawa: twarda, szyta
Format: 156 x 238 mm
Liczba stron: 320
ISBN 978-83-935192-2-4
Cena brutto: 49,90 zł Cena promocyjna: 15,00 zł